کد خبر: ۸۲۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
تعداد بازدید: ۱۶۰
رئیس‌جمهور آمریکا درباره آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه بیانیه صادر کرده و گفته است که «آمریکا این حمله را تایید نمی‌کند».
بیانیه ترامپ درباره عملیات ترکیه در سوریه: عملیات ترکیه را تایید نمی‌کنیم / گفته بودم در جنگ‌های بی‌پایان شرکت نمی‌کنیم / هیچ نظامی آمریکایی در این منطقه حضور ندارد / ترکیه متعهد شده از اقلیت‌ها از جمله مسیحیان محفاظت کند / آنکارا مسئول نگهداری اسرای داعشی و جلوگیری از قدرتگیری دوباره آن‌هاست / اوضاع را به دقت رصد می‌کنیمبه گزارش خبرداغ ،«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل تصمیم خود برای خروج از شمال سوریه در آستانه عملیات نظامی ترکیه در این منطقه با انتقادهایی مواجه شده است، درباره این عملیات بیانیه صادر کرده است.

با گذشت حدود چهار ساعت از آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور یک بیانیه درباره این عملیات تصریح کرد: «ترکیه یک کشور عضو ناتو، امروز صبح (به وقت واشنگتن) به سوریه تجاوز کرد. ایالات متحده از این حمله حمایت نمی‌کند و این موضوع را به وضوح به ترکیه گفته است که این عملیات، ایده بدی است».

دونالد ترامپ در حالی بر عدم تایید عملیات ترکیه در سوریه تاکید کرده که کمتر از سه روز از تماس تلفنی اردوغان با او و فرمان رئیس‌جمهور آمریکا به خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه، این عملیات نظامی آنکارا آغاز شده است

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه تازه خود درباره عملیات آنکارا بر خروج همه نظامیان آمریکایی از منطقه مورد حمله ترکیه تاکید و اعلام کرد: «هیچ سرباز آمریکایی در این منطقه حضور ندارد».

ترامپ ادامه داد: «من از روز اول ورودم به صحنه سیاسی این موضوع را صراحتا گفتم که من خواهان جنگیدن در این جنگ‌های بی پایان و بی‌معنی نیستم به ویژه آن جنگ‌هایی که به نفع ایالات متحده نیستند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
0
60 درصد تروریست ها ازسال 2011 تاکنون ازترکیه به سوریه می روند.
اردوغان و داعش یک هدف را دنبال می کنند.
ترکیه به دنبال طولانی کردن بحران سوریه است.
ترکیه حامی تروریسم است.
ترکیه درحال کمک به تروریسم، داعش، جبهه النصره، مخالفان سوری، ارتش آزاد سوریه، تکفیری ها، شورشیان سوریه و گروه های تروریستی است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
0
هیچ بهانه‌ای توجیه نمی‌کند که ترکیه خاک سوریه را اشغال کند
هیچ بهانه ای، توجیه نمی‌کند که ترکیه خاک سوریه را اشغال کند؛ نیروی مسلح در آن مستقر کند و یک پایگاه ایجاد کند. ‎
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
0
کشورهایی که پل نابودی اسد هستند؛
سلاح و افراد تروریست از کجا وارد سوریه می‌شوند/ از توطئه خواهر حریری تا تلاش‌های پادشاه محتاط + تصاویر

چگونه با وجود مخالفت های رسمی دولت و ارتش لبنان مبنی بر عدم ارسال سلاح به سوریه همچنان گروه های مسلح با ارسال سلاح به تروریست ها کار خود را ادامه می دهند؟
گروه بین‌الملل مشرق-- بحث ورود سلاح و نیرو به سوریه از زمان آغاز بحران بحث مهمی بوده است و در این میان نقش سه کشور اردن، ترکیه و لبنان در ورود سلاح و نیرو به سوریه پر رنگ است. این سه کشور با وجود هم مرز بودن با سوریه توانسته پل‌ ارتباطی خوبی برای کشورهای ضد سوری همچون عربستان، قطر و اسرائیل فراهم کرده و با ارسال پول، نیرو و سلاح به این کشور در بحرانی کردن اوضاع نقش به سزایی داشته باشند.



مرز های لبنان

با وجود مخالفت رسمی ارتش لبنان درباره ارسال سلاح به سوریه و تدابیر امنیتی شدید در مناطق مرزی، سیر قاچاق اسلحه از این مناطق با حمایت محافل منطقه ای و محلی مخالف نظام ˈبشار اسدˈ همچنان به شدت ادامه دارد.

اما چگونه با وجود مخالفت های رسمی دولت و ارتش لبنان مبنی بر عدم ارسال سلاح به سوریه همچنان گروه های مسلح با ارسال سلاح به تروریست ها کار خود را ادامه می دهند؟ جواب این سوال را باید از اقدامات پشت پرده برخی مسئولین لبنانی جستجو کرد.

از افرادی که به صورت آشکار در لبنان ضد دولت سوریه کار می‌کنند می‌توان به خاندان "رفیق حریری" اشاره کرد که در این میان نقش "بهیه حریری"(خواهر رفیق) و "سعد حریری" (فرزند رفیق) نقشی پر رنگی دارند.

"بهیه حریری" به صورت مخفیانه، پرونده‌های امنیتی لبنان و سوریه را در اختیار شاکر العبسی (تروریست سوری) قرار می‌داد. بهیه حریری در سال 2004 با رئیس امنیت داخلی آمریکا جلسه‌ای داشت؛ در این جلسه به وی دستور داده شد تا راه های ورود گروه‌های سلفی به شمال لبنان برای فعالیت علیه حزب‌الله و سوریه و همچنین ایجاد توازن قوی در لبنان برای مقابله با شیعیان را فراهم کند؛ ولی این موضوع شکست خورد.

در حال حاضر یک شیخ سلفی به نام "احمد الاسیر" در شهر "صیدا" فعالیت می‌کند؛ وی به کمک یک عضو دستگاه اطلاعات قطر و با حمایت مالی این کشور سعی در گسترش فکر سلفی در لبنان دارد. "الاسیر" به این دلیل شهر "صیدا" را انتخاب کرد که این شهر معروف به دروازه جنوب لبنان است، به دلیل آنکه این شهر اکثریت سنی مذهب دارد؛ وی سعی داشت صیدا را به تصرف در آورده و مانع ارتباط حزب‌الله با شیعیان جنوب لبنان شود.

همچنین پایگاه خبری بیروت آبزرور با انتشار سندی از کمکهای تجهیزاتی "سعد الحریری" رئیس جریان المستقبل به گروهکهای مسلح در سوریه پرده برداشت.

بر اساس این سند، حریری یکی از عاملان اصلی تامین تجهیزات ارتباط ماهواره‌ای گروهکهای مسلح در سوریه بوده و در این راستا، کمک‌های شایان توجهی به مخالفان نظام اسد داشته است.

از دیگر افراد مخالف اسد در لبنان می توان به "سمیر جعجع" و "شیخ اسیر" اشاره کرد. این افراد مسئولیت سازماندهی عملیات قاچاق اسلحه در منطقه ˈدیر الاحمرˈ و مناطق اطراف آن در حد فاصل مناطق شمالی و منطقه بقاع لبنان واقع در شرق کشور را بر عهده دارند.


سمیر جعجع

به دنبال بسته شدن گذرگاه مرزی ˈالجورهˈ در منطقه ˈالقاعˈ واقع در شمال شرق لبنان در اثر سیطره کامل ارتش سوریه بر روستای ˈجوسیهˈ واقع در مناطق مرزی و ایجاد ضرباتی سخت بر گروههای تروریستی و قاچاقچیان اسلحه در این مناطق، فعالان سیاسی حامیان گروههای تروریستی مجبور به ساماندهی و بازسازی سیر فعالیت های خود برای ادامه عملیات قاچاق اسلحه شدند.

این اسلحه ها بعد از ورود به جزیره ˈالارانبˈ در بندر طرابلس در شمال لبنان از طریق قایق های کوچک و با همکاری گروههای وابسته به حزب نیروهای لبنانی به شهر ˈدیر الاحمرˈ به عنوان راه ارتباطی میان مناطق مرزی شمال لبنان می‌رسد و از آنجا با همکاری گروه‌های باند قاچاق اسلحه از روستای عرسال در میان روستاهای مرزی مجاور سوریه از جمله عرسال ˈنبی عثمانˈ، ˈرأس العینˈ و روستای ˈمشاریع القاعˈ به عنوان گذرگاههای اصلی ورود اسلحه به سوریه توزیع می شوند.

این محموله های اسلحه سرانجام توسط باندهای قاچاق از طریق کامیون ها و با گذر از روستاها و مناطق مسیحی و شیعی مجاور مرز سوریه به خاک این کشور وارد می شود.


مرزهای ترکیه

ترکیه از جمله کشورهایی است که از همان ابتدای بحران سوریه به صورت علنی از تروریست‌های سوری حمایت کرده و با ارسال سلاح سعی در بحرانی کردن این منطقه داشته است.

این مواضع تا جایی پیش رفت که "اردوغان" نخست وزیر ترکیه به صورت علنی طرح حمله به سوریه را مطرح کرد و حتی چندین بار نیز به نیروهای ارتش ترکیه به مرز سوریه تعدی کردند ولی با توجه به واکنش ارتش سوریه مجبور به عقب نشینی شد.


اردوغان در مرز سوریه

درباره ارسال سلاح و نیرو از مرز ترکیه باید گفت: منطقه "باب الحوا" نقطه مرزی ترکیه و سوریه یکی از اصلی ترین راه های ارتباطی برای ورود سلاح و نیرو به سوریه است. این منطقه تحت کنترل کامل شورشیان قرار دارد و شبه نظامیان بطور علنی از این منطقه سلاح وارد سوریه می کنند. در حال حاضر حدود سیصد کامیون ترکیه در انتظار تخلیه از سوی شبه نظامیان مخالف دولت سوریه هستند.

در یکی از عملیات‌های ارتش سوریه فردی به نام "عثمان زیاد" که مسئول قاچاق اسلحه از ترکیه به سوریه دستگیر شد.

عثمان زیاد پس از دستگیری گفت: وظیفه اصلی من قاچاق اسلحه از ترکیه به سوریه بود. ما وظیفه داشتیم تا در قبال دریافت مبلغ قابل توجهی پول، جعبه‌های سلاح و مهمات نظامی را از مرز ترکیه وارد کشور کنیم.


زندگی عادی تروریست‌های سوری در مرز ترکیه

عثمان زیاد در ادامه تصریح کرد: البته این کار بسیار سخت بود و ریسک‌ زیادی داشت ولی به دلیل مبلغ قابل توجهی که در اختیار من قرار می‌گرفت این کار را انجام می‌دادم.

وی افزود: ما این اسلحه‌ها را پس از وارد کردن به سوریه در خودروهای "ون" قرار می‌دادیم و با استفاده از چند تن از دوستان خود چنان وانمود می‌کردیم که این خودرو، خودرو مسافربر عمومی است و در حال حمل مسافر است.

این تروریست دستگیر شده گفت: به این طریق آن اسلحه‌های قاچاق را در اختیار کسانی قرار می‌دادیم که از ابتدا قرار بود به آنها تحویل دهیم.

وی تصریح کرد: حدود 9 الی 10 مرتبه من چنین کاری را انجام دادم و با توجه به پول هنگفتی که در اختیار من قرار می‌دادند، علاقه‌مند بودم ادامه دهم.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه احساسی دارید، خاطرنشان کرد: آنها به ما می گفتند نظام سوریه بزودی سقوط می کند و شما در دولت آینده جایگاه خوبی دارید، از طرف دیگر با پول زیاد ما را وسوسه می کردند، ما گول خوردیم و پشیمان هستیم از اینکه علیه سوریه فعالیت کردیم، اگر فرصتی پیش بیاید جبران می کنیم.



همچنین فردی به نام «ابوعبدو» که از ترکیه پول و اسلحه به سوریه قاچاق می‌کند، گفت: دولت آنکارا نقش مهمی در تسهیل قاچاق اسلحه به سوریه و گشودن مرزهای خود به روی تروریست‌ها برای وارد شدن به خاک این کشور ایفا می‌کند.

وی افزود: اگر ترکیه تدابیر امنیتی خود در مرز با سوریه را تشدید کند، مخالفان مسلح سوریه ظرف مدت ده روز شکست خواهند خورد. این قاچاقچی اسلحه تصریح کرد اطلاعاتی در اختیار دارد که ثابت می‌کند اسلحه‌هایی که آنکارا به سوریه قاچاق کرده و به گروه‌های مسلح این کشور تحویل می‌دهد با پول قطر و عربستان سعودی خریداری شده‌اند.عبدو با اشاره به قاچاق تجهیزات ارتباطی، جلیقه ضدگلوله، اسلحه و مهمات برای مخالفان سوری افزود: اقلام بسیاری از جمله غذا، دارو و دیگر کالاهای اساسی نیز به سوریه قاچاق کرده است.

اما موضوع ارسال سلاح و بازگذاشتن مرز برای تروریست های سوری اوج خباثت دولت ترک نبود. چندی پیش نشریه انگلیسی «ساندی تایمز» به نقل از منابع نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی‌ خود خبری متشر کرد که نیروهای ویژه اسرائیل با هدف ردگیری تسلیحات شیمیایی و خرابکاری وارد سوریه شده‌اند.



پس از اعلام این خبر منابع مطبوعاتی عربی اعلام کردند که یگان‌های نظامی اسرائیلی به صورت محرمانه در مقاطع زمانی مختلف از اراضی ترکیه برای ورود به سوریه استفاده می‌کنند.

این خبر تایید خبر برخی رسانه‌های سوری بود که در ژولای گذشته اعلام کرده بودند که یگان‌های نظامی اسرائیلی از خاک ترکیه و از طریق مسیر حلب وارد سوریه شده و به گروه‌های مسلح اضافه شده‌اند. آنها مأموریت خود را تسلط بر سلاح های شیمیایی سوریه معرفی کرده‌اند.


مرزهای اردن

اردن برخلاف ترکیه از اقدامات علنی علیه سوریه پرهیز کرده اما این به معنای آن نیست که مقامات اردنی از اقدامات ضد سوری خود دست برداشته‌اند. با توجه به رابطه خوب پادشاه اردن با مقامات صهیونیستی و آمریکایی، این کشور پایگاه مناسبی برای آمریکا و اسرائیل بوده تا اقدامات ضد سوری خود را در کمترین فاصله با سوریه دنبال کنند.


دیدار پادشاه اردن با بشار اسد

روزنامه صهیونیستی " معاریو" در این رابطه نوشت: آمریکا و انگلیس طرحی را برای حمله زمینی به سوریه آماده کرده‌اند که در آن نیروهای نظامی اردن و ترکیه و اسرائیل مشارکت خواهند داشت و این موضوعی است که مورد تاکید روزنامه انگلیسی "تایمز" نیز قرار گرفته شده است.


دیدار پادشاه اردن با اوباما


دیدار پادشاه اردن با نتانیاهو

براساس این افشاگری‌ها قرار است، در این طرح از حدود 75 هزار نیروی پیاده نظامی و یگان‌های کماندوی کشورهای فوق الذکر استفاده می‌شود تا به این ترتیب تاسیسات و انبارهای تسلیحات شیمیایی سوریه به تصرف کشورهای اشغالگر درآید.
همچنین در این طرح قرار است نیروهای نظامی آمریکا و اسرائیل به کشورهای مزبور در ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر سوریه کمک کنند تا به این ترتیب مانع شلیک موشک‌های دارای کلاهک‌های هسته‌ای به نیروهای مهاجم شوند.

رزمایش‌هایی که ماه اوت گذشته در اردن برگزار شد و در آن آمریکا در کنار 19 کشور مشارکت داشت، در واقع سناریوهای مختلفی را برای تعامل با سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی و نحوه مقابله با آنها در برمی‌گرفت.

این اخبار درحالی در روزنامه‌های تایمز و معاریو منتشر شده است که "عبدالله دوم"، شاه اردن که گویا از افشای این خبر دستپاچه شده است تأکید کرد که کشورش در اقدام نظامی علیه سوریه مشارکت نخواهد کرد

روزنامه آتلانتیک نیز نوشت که رژیم صهیونیستی از اردن در دفعات مختلف خواسته تا اجازه بمباران سایت‌های تسلیحات شیمیایی سوریه را بدهد. این مورد از سوی منابع اطلاعاتی هر دو طرف نقل شده است. اردن تمام این درخواست‌ها را رد کرده و گفته که زمان برای این اقدامات مناسب نیست. چرا که برخی از سایت‌های سلاح شیمیایی سوریه در نزدیکی مرز با اردن قرار دارند.

گفته می شود آمریکا هم اکنون درحال آموزش یک تیم از نیروهای عملیات ویژه خود در اردن برای مقابله با خطر تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی سوریه است.

این اطلاعات در حالی منتشر شده که پیشتر نیز روزنامه های آلمان از وجود عناصری از نیروهای نظامی آمریکا و فرانسه خبر داده که به صورت متمرکز در شمال اردن و نزدیکی مرزهای این کشور با سوریه مستقر شده‌اند، بنا بر این اطلاعات، این نیروها آماده ورود به سوریه بعد از سقوط نظام بشار اسد هستند، آنها سعی خواهند کرد تا بلافاصله بعد از سقوط احتمالی اسد وارد سوریه شده و مانع از دستیابی گروه‌های اسلامگرا به تسلیحات شیمیایی این کشور شوند.

همکاری نظامیان اردنی در قاچاق افراد مسلح به سوریه

الطیطی یکی از تروریست بازداشت شده اردنی اعتراف کرد: شب هنگام به راه افتادیم و بین فرد قاچاق کننده و یکی از نظامیان اردن هماهنگی شده بود تا عبور ما از مرز تسهیل شود.

الطیطی افزود: فرد نظامی با ما تا حد مرز و موانع مرزی آمد و سیم‌های خاردار را کنار زد تا وارد خاک سوریه شویم. فردی به نام صلاح ما را هدایت می‌کرد. ما فقط دو کیلومتر وارد خاک سوریه شدیم که نیروهای سوریه ما را بازداشت کردند.

این تروریست اردنی تاکید کرد که همراه آنان 10 فرد مصری نیز بودند که ماموریت ما را رساندن سلاح برای ارتش آزاد اعلام کرده بودند.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: